قناری گلاستر.:.GLOSTER

قناری گلاستر.:.GLOSTER

وبلاگ رسمی پرورش قناری و معرفی نژاد گلاستر
قناری گلاستر.:.GLOSTER

قناری گلاستر.:.GLOSTER

وبلاگ رسمی پرورش قناری و معرفی نژاد گلاستر

شپشک و روش های پیشگیری و درمان در گلاستر

یکی از مشکلاتی که در هنگام جوجه کشی و یا در فصول گرم سال اغلب قناری ها را تهدید میکنه شپشک است . شپشک موجودات بسیار ریزی هستند که عموماً به رنگ قرمز و سیاه در داخل بدن پرنده زندگی میکنند . به دلیل اینکه این موجودات از خون قناری تغذیه میکنند میتوانند خیلی سریع باعث ضعیف شدن قناری شما شده و مشکلات زیادی رو برای شما به همراه داشته باشند ، تا جاییکه حتی باعث مرگ خود پرنده و یا از بین رفتن جوجه های شما در لون شوند . این موجودات موذی ریز با سرعت بسیار بالا تکثیر میشوند و در صورتیکه این مشکل برای یکی از قناری های شما پیش بیاد و یا قناری که دچار این مشکل است را وارد سالن و محوطه قناری های خود نمایید ، در عرض چند روز میتوان مطمئن بود که تمامی قناری های شما به این مشکل دچار شده باشند . 


شرایطی که مستعد به وجود آمدن شپشک میگردند عبارتند از : عدم رعایت نظافت قفس و لوازم آن ، رطوبت بیش از حد ، ماندن غذا های فاسد در قفس ماند تخم مرغ و سبزیجات ، استفاده از نی های توخالی  ، نور کم ، ...

برای پیشگیری توجه به نکات زیر ضروری به نظر میرسد :

1- بسته به تعداد قناری که در هر قفس نگهداری میکنید به صورت چند روز یک بار زیر آنها را تمیز کنید . میتوانید با استفاده از کاغذ های مخصوص در کفی قفس ، بهداشت را بالاتر برده و به تمیز کردن آن سرعت ببخشید .

2- حتی الامکان از نی های چوبی مخصوص استفاده کنید به دلیل اینکه نی های پلاستیکی تو خالی تقریبا تمام شرایط برای به وجود آمدن شپشک قناری رو فراهم میکنند .

3- به صورت هفتگی وسایل قفس خود را خارج و تمیز کنید . میتوانید از محلول های ضدعفونی کننده بی ضرر برای این کار نیز استفاده کنید .

4- به صورت ماهیانه یا 2 ماه یک بار کلیه وسایل قفس و حتی خود قفس را با مواد ضد عفونی کننده نظیر "جرمی ساید" ( که از داروخانه های دامپزشکی میتوانید تهیه کنید) ضد عفونی کنید .

5- از قرار گرفتن بیش از حد غذاهای نرم در قفس که باعث گندیدگی و به وجود آمدن شپشک میشود خودداری کنید .

6- از قرار گرفتن بیش از حد میوه و سبزیجات در قفس جلوگیری نمایید .

7- آب و ظروف آب قناری ها رو به صورت روزانه یا حداکثر یک روز در میان تعویض و ظروف را کاملاً توسط فرچه مخصوص یا مسواک شستشو نمایید .

8- حتی الامکان از قرار دادن کاور پارچه ای در زیر قفس که بافتهای آن محیط مناسبی برای جذب رطوبت و رشد شپشک ها میشود خودداری نمایید و در صورت استفاده از کاور ، نظافت آن را به صورت دایم انجام دهید .

9- حداکثر هر هفته با ایجاد شرایط دمایی مناسب ، قناری ها را آبتنی دهید . برای آبتنی از پودرهای ضد شپشک ضعیف به مقدار کم نیز میتوانید در آب استفاده کنید .

10- از وارد کردن قناری جدید بدون رعایت شرایط و زمان قرنطینه به محیط قناری های خود ، شدیدا خودداری کنید .

11- قبل از قرار دادن لون برای تخم گذاری ، در زیر پنبه ها از پودرهای ضد شپشک و یا پودر برگ خشک تنباکو استفاده نموده و تحت هیچ شرایط از یک لون با پنبه در 2 دوره جوجه کشی استفاده نکنید . حتما پس از خارج شدن جوجه ها به طور کامل از لانه ، لانه را خارج ، پنبه های آن را دور ریخته و لون را برای استفاده بعدی شسته و ضد عفونی کنید .

در اکثر موارد رعایت نکات گفته شده شما را از دچار شدن به این مشکل مصون میدارد .

در ابتدا باید بدانید شپشک ها عموما در طول روز در بدن پرنده و نقاط تاریک قفس کمین میکنند . به محض تاریک شدن هوا و دادن خاموشی حرکت آنها آغاز میشود . با این حرکت علاوه بر اینکه خواب آرام رو از پرنده های شما خواهند گرفت با نیش زدن و مکیدن خون آنها نیز باعث آزار و ضعیف شدن بیشتر آنها خواهند شد . حتی به دلیل خارانده شدن زیاد ناشی از نیش شپشک ، میتواند گلستر شما را دچار کچلی موضعی کند . بنابراین نا آرامی پرنده در شب ، و دیده شدن موجودات ریز 1-2 ساعت پس از خاموشی در روی نی ها و وسایل قفس و یا دیدن این موجودات در طول روز در نقاط تاریک وسایل قفس نظیر داخل نی های پلاستیکی میتواند از نشانه های بارز وجود شپشک در پرنده شما باشد . یکی دیگر از روش های تست شپشک ، قرار دادن دستمال کاغذی سفید به صورت مچاله شده در بالای نی بین میله های قفس می باشد . در صورتیکه قناری های شما دچار شپشک شده باشند لای دستمال کاغذی بعد از گذشت یک یا دو شب محل تجمع شپشک ها خواهد شد و از آنجایی که دستمال کاغذی سفید است ، شپشک ها به راحتی قابل رویت هستند .


در صورتیکه به هر دلیل قناری شما به آن دچار شد ، پس از اطمینان از وجود شپشک ، موارد ذیل باعث از بین رفتن آن خواهد شد .


نحوه درمان :


1- تهیه قطره آیورمکتین 1% از داروخانه های دامپزشکی (نام محصول ایرانی و مطمین آن عرفامکتین میباشد) و زدن یک قطره (فقط یک قطره !) بر روی پوست پشت گردن یا ته ران پرنده از اولین اقدامات برای از بین بردن شپشک به شمار می آید . این قطره برای جوجه های 10 روز به بالا نیز قابل استفاده میباشد .

3- پس از زدن قطره به کلیه پرنده های خود ، آبتنی پرنده ها را به مدت یک هفته قطع کنید .

4- کلیه محیط ، ظروف و نی های قفس و حتی خود قفس را تا یک هفته هر روز یا یک روز در میان با آب گرم و مواد شوینده و ضدعفونی کننده بشویید و آبکشی نمایید . در صورتیکه قفس شما به روی میخ بر دیوار آویزان است ، اطراف آن میخ را برای نظافت به شدت مورد توجه قرار دهید .

5- در صورتیکه پس از 10 روز هنوز آثار شپشک موجود بود قطره را فقط برای یک بار دیگر تکرار کنید .


شپشک و روش های پیشگیری و درمان در گلاستر


نحوه و مقدار مصرف : دارو را در صورتیکه داخل ظروف قطره چکان دار نیست ، از ظرف خود توسط سرنگ استریل خارج کرده و در داخل ظرف قطره چکان دار تمیز بریزید . پرنده را در دستان خود بگیرید . پرهای قسمت پس سر یا گودی داخل ران را فوت کرده تا پوست آن قسمت نمایان شود . یک قطره از داروی مذکور را بر روی پوست آن قسمت بچکانید و به آرامی با انگشت دست ماساژ دهید تا جذب پوست شود . بعد از جذب نسبی پرنده را در قفس آزاد کنید .  

توجه : از آنجایی که این دارو سمی میباشد و از طریق پوست جذب و وارد خون گلاستر شما میشود ، شرط احتیاط آن است که پیشگیری را حداقل یکماه قبل از جفت اندازی انجام دهید تا از خارج شدن و دفع سم از خون و نطفه قناری پس از یکماه اطمینان حاصل کنید . اما در صورتیکه در حین جوجه کشی به شپشک مبتلا شده باشند استفاده از آن برای درمان اجباری است و عدم استفاده از آن آسیب های جدی تری به پرنده شما خواهد زد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد